Do budowanej elektrowni gazowo-parowej w Ostrołęce o mocy 754 MWe dostarczono układ wspomagający pracę turbiny gazowej. Urządzenie wyprodukowano w polskiej fabryce w Małkowie, koło Gdańska. Budowa CCGT przebiega zgodnie z planem, a stan zaawansowania wszystkich prac (projektowania, zakupów i dostaw oraz budowy) wynosił na koniec lutego ok. 63 proc.
Na plac budowy ostrołęckiej elektrowni został dostarczony moduł układu olejowego smarnego i hydraulicznego (m.in. zbiornik olejowy, filtry i pompy) który będzie wspomagał pracę turbozespołu. Układ oleju smarnego służy do smarowania łożysk turbiny gazowej, turbiny parowej i generatora – jednocześnie je schładzając. Układ oleju hydraulicznego służy do napędu i sterowania układu regulacyjnego zaworami turbin (siłowniki hydrauliczne). Poprawne działanie tego układu przekłada się więc na niezawodność, dobry stan dynamiczny, bezawaryjność pracy turbozespołu oraz jej długotrwałość.
Moduł PR20 układu olejowego został wyprodukowany przez polską firmę Rockfin, która dla ostrołęckiej elektrowni wyprodukowała i przysłała już także układy uszczelnień generatora. Tym razem transportu wymagało urządzenie ważące niemal 80 ton. Zmontowane jako jeden kompaktowy moduł zbiornika olejowego wraz z urządzeniami (pompy, silniki filtry) został załadowany na platformę pojazdu przystosowanego do transportu ładunków ponadgabarytowych. Droga z Małkowa koło Gdańska do Ostrołęki, ze względów bezpieczeństwa pokonana została w nocy, specjalnie do tego celu wyznaczoną trasą.
Najważniejsze urządzenia
Na plac budowy CCGT Ostrołęka dostarczone zostały już najważniejsze urządzenia turbozespołu – turbina gazowa, turbina parowa, kocioł odzysknicowy, generator a także skraplacz i transformatory. W maszynowni zamontowano już generator i uzupełniane są elementy kotła odzysknicowego.
Powstają kolejne obiekty elektrowni. Wybudowany i wypełniony gazem został już 28-kilometrowy rurociąg zasilający w paliwo, który łączy blok elektrowni z interkonektorem gazowym Polska-Litwa (GIPL). Budowa bloku energetycznego w Ostrołęce przebiega zgodnie z planem, a stan zaawansowania wszystkich prac (projektowania, zakupów i dostaw oraz budowy) wynosi na koniec lutego ok. 63 proc.